کد قالب کانون ۱۰ استراتژی و تاکتیک نظامی هوشمندانه‌ای که نتیجه جنگ های بزرگ را تغییر دادند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1504
بازدید دیروز : 1011
بازدید هفته : 6332
بازدید ماه : 21233
بازدید کل : 178141
تعداد مطالب : 2505
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 16 خرداد 1403

قصد داریم شما را با 19 استراتژی و تاکتیک نظامی هوشمندانه ای آشنا کنیم که در تاریخ نبرد و جنگ ها مورد استفاده قرار گرفته اند.

۶- استفاده از ادرار به عنوان ماده ضد گاز کلرین

در جریان جنگ جهانی اول، دومین نبرد ایپرس از ۲۲ آوریل تا ۲۵ می ۱۹۱۵ ادامه یافت. این نبرد در وسترن فورت بلژیک در جریان بوده و در حالی که نزدیک به یکسال ادامه داشت، هیچ یک از نیروهای بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی نتوانستند خطوط دفاعی دیگری را بشکنند. در ۲۲ آوریل بود که برای تغییر شرایط، نیروهای آلمانی از یک سلاح جدید استفاده کرده که گاز کلرین بود. آن ها از گاز کلرین بر علیه نیروهای فرانسوی استفاده کردند. در همان ۱۰ دقیقه ابتدایی حمله، بیش از ۶,۰۰۰ سرباز فرانسوی در اثر خفگی کشته شدند که باعث ایجاد یک فضای خالی به طول ۶ کیلومتر شد. سربازان آلمانی با استفاده از پدهای کتانی آغشته به محلول سودیم تیوسولفات در این هوای سمی نفس کشیده و به سمت جلو حرکت کردند.

اما باقیمانده نیروهای الجزایری و فرانسوی موفق شدند جلوی پیشروی آلمانی ها به سمت شهر ایپرس را بگیرند. در ۲۴ آوریل، دومین حمله با گاز کلرین علیه نیروهای کانادایی انجام شد و این بار وقتی سربازان کانادایی متوجه نزدیک شدن ابری سبز رنگ به سمت خود شدند، به دستور افسر پزشکی، روی یک تکه پارچه ادرار کرده و دهان و بینی شان را با آن پوشاندند. این تاکتیک بسیار موثر افتاد زیرا اوره موجود در ادرار با کلرین واکنش نشان داده و آن را خنثی می کند. قدرت ادرار از نیروهای کانادایی در مقابل گاز کلرین محافظت کرد و آن ها توانستند از شهر ایپرس دفاع کنند.

قصد داریم شما را با 19 استراتژی و تاکتیک نظامی هوشمندانه ای آشنا کنیم که در تاریخ نبرد و جنگ ها مورد استفاده قرار گرفته اند.

۹- رنگ کردن کشتی های جنگی

تاکتیک استتار با گیج کردن بصری تاکتیکی بود که به طور گسترده در جنگ جهانی اول و با وسعتی کمتر در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت. این ایده اولین بار توسط یک متخصص نقاشی های دریایی بریتانیایی به نام نورمن ویلکینسون مطرح شد. در این تاکتیک نظامی از الگوهای پیچیده و اشکال هندسی برای رنگ آمیزی کشتی های جنگی استفاده می شد. این سبک استتار با هدف گمراه کردن دشمن در تشخیص سرعت، مسیر حرکت و طول کشتی هدف به کار گرفته می شد و باعث می شد که دشمن نتواند هدف گیری دقیقی داشته باشد. الگوی هر کشتی کاملاً منحصربفرد بود تا دشمن نتواند آن را شناسایی کند.

قصد داریم شما را با 19 استراتژی و تاکتیک نظامی هوشمندانه ای آشنا کنیم که در تاریخ نبرد و جنگ ها مورد استفاده قرار گرفته اند.

۱۰- فریب در جنگ کوزوو

در جریان جنگ کوزوو در سال ۱۹۹۹، یوگسلاوی تاکتیک های فریب و اختفای بسیاری برای مقابله با حملات ناتو به کار گرفت. وقتی یوگسلاوی در مارس ۱۹۹۹ با حمله نیروهای ناتو مواجه شد، استراتژیست های نظامی این کشور شروع به طرح ریزی تاکتیک های فریب و استتار گسترده ای کردند. آن ها استحکامات، پل ها، پایگاه های هوایی، تانک ها و توپخانه های غیرواقعی از تایرها و پلاستیک های کهنه ساختند. خودروهای قدیمی به عنوان تانک و برای تولید گرمای موتور به کار گرفته شدند و از تانک های از کار افتاده و هواپیماهای قدیمی نیز برای جذب آتشبار نیروهای ناتو استفاده می کردند. تمام این تاکتیک ها در دوران نبرد با شبه نظامیان آلبانیایی روی زمین نیز به کار گرفته شده بودند.

هواپیماهای نظامی ناتو معمولاً در ارتفاعات بالای ۳۵۰۰ فوتی پرواز می کردند و به همین خاطر، تاکتیک صرب ها بسیار موفق واقع شد. نزدیک به ۹۰ درصد از این سازه های تقلبی مورد هدف قرار گرفتند در حالی که تعداد کمی از توپخانه ها و خودروهای زرهی واقعی صرب ها نابود شدند. از ۱۳۰۰ تانک واقعی، تنها ۱۴ تانک و ۲۲ خودرو زرهی نابود شدند. این تاکتیک نظامی برای یوگسلاوی موثر واقع شد اما نیروهای نظامی این کشور به دلیل فشارهای بین المللی ناچار به عقب نشینی از کوزوو شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: روش های نظامی
برچسب‌ها: روش شناسی